woensdag 13 april 2011

Toekomst van het kantoor

Sommige mensen noemen mij weleens een dromer. Maar zijn dromers niet juist mensen die wij nodig hebben? Het zijn immers onze ideeën die zorgen voor de innovaties. Zo mag ik graag dromen over het kantoor van de toekomst. gezien de huidige technologische vooruitgang en het concept "het nieuwe werken" dat in het leven is geroepen denk ik dat wel eens een vrij heftige omslag in korte tijd kan gaan worden.

Het is april 2025, de wekker gaat. Ik sta op en kleed me aan. Ik pak de koker van de laadmat, niet groter dan een rol King pepermunt. Hierin zit mijn 21" see through touchscreen (21:9)  tablet-pc met 2.000 Tb harddisk, Wireless Hifi, internet everywhere, 24 uurs accu en telefonie mogelijkheid. Ik loop naar het werkcafé bij mij in de buurt Ik leg mijn tablet op het bureau en binnen enkele secondes is het ingesteld op de juiste hoogte. Net als de stoel. Naast mij zitten Shirley en Ruud. Ik heb geen idee voor welk bedrijf zij werken, maar voor mij zijn het goede collega's. We helpen elkaar dan ook geregeld als we tegen problemen aanlopen. Van tijd tot tijd nemen we ook even de tijd om gewoon gezellig bij te praten over onze privé levens, maar ook het delen van kennis wordt niet geschuwd.Zodra ik de laptop knop indruk wordt het beeld voor me geprojecteerd. Voor me zie ik het toetsenbord oplichten. Aan beide kanten naast het toetsenbord zie je een vierkant. Hierbinnen beweeg je dus met je vingers de muisaanwijzer op je scherm, of door simpel voor je op het scherm te wijzen. Boven op het bureaublad kan je diverse screenshots van je projectie opslaan of even snel een kladblokje starten om wat aantekeningen op te schrijven of in te tikken. Even verderop zit een ingenieur die de bouwtekening van een groot werk staat te bekijken. Het bureau staat gekanteld en op het hele blad wordt de tekening weergegeven. Zo nu en dan zet hij z'n donkere bril op. Aan de binnenkant kan hij dan de wijzigingen die hij aanbrengt in 3D bekijken.

Ik hoor je de vraag stellen, maar waar draait nou de software voor je werk?

Misschien is het een goed idee om ook even buiten te kijken. Door de technologische vooruitgang is er geen papieren leesvoer meer is. De supermarkt is gewoon een automatiek geworden. Je vult thuis in wat er op is en bij welke supermarkt je het wilt halen. Bij de supermarkt lever je je boodschappen krat in en neem je de nieuwe weer mee. Afrekenen hoeft niet dat is al gebeurd op het moment dat je het krat uit de automaat haalt. En met regelmaat tref je er een paar extra producten aan ter promotie. En ja ook die zijn op basis van eerdere bestelling wel geheel op jou afgepast. Nee de maatschappij is niet meer zoals we die kenden.

Werktijden kennen we niet meer, alles is vervaagd, maar online en echte afspraken worden er nog steeds gemaakt. Veelal in de vergaderruimtes van de werkcafe's en anders in de zalen van hotels. Inmiddels is 90% van de kantoorpanden gesloten, gesloopt of omgebouwd. Het aantal horeca-ondernemingen is daarentegen met 300% gestegen net als de totale omzet in die branche. Ikzelf krijg elke maand een vaste werkplek vergoeding en door daar een paar euro per maand van mijn eigen geld aan toe te voegen kan ik prima uit de voeten in het werkcafé. Het enige wat er toe doet is dat je jouw werk doet dat het op tijd af is. Al doe je dat in 3 uur per week terwijl anderen er 48 uur over doen, het maakt niet uit. Zelf heb ik mijn werk in de loop der tijd volledig zien vereenvoudigen. Waar werkzaamheden 13 jaar geleden nog rustig een uur in beslag namen kosten ze me nu maar een paar seconde. Ik heb daardoor dus ook 2 andere eenvoudige functies er bij kunnen nemen. Heerlijk dat efficiënt werken nu eindelijk eens wordt beloond in vrije tijd en geld.

Je ziet dus door de wijziging in het maatschappelijk leven van de kantoorgangers dat daar meer behoefte is ontstaan voor recreatie. De hele toerisme industrie zie je dan steeds groter worden aangezien mensen er de tijd en het geld voor krijgen. Echter zie je ook door het weg vallen van banen een steeds grotere groep arbeidslozen ontstaan. Een probleem wat jaren geleden al begon te ontstaan, maar waar de overheid wederom niets aan heeft gedaan. En nu het een echt probleem wordt en ze wel moeten ingrijpen, vraag ik me af of het ze wel gaat lukken.

Zo zie je maar dat elke positieve verandering ook zijn keerzijde kent, maar ook hier komt onze beschaving wel weer uit. Hoewel, het probleem oorlog hebben we ook nog steeds niet weten uit te roeien, al is het nu wel een gevecht van robot tot robot. Met hier en daar een geheime missie met echte soldaten en gelukkig vallen er bijna geen slachtoffers meer.

Shit de wekker ging, ik moet er uit, ik moet naar mijn werk, wat ben ik toch een dromer.
p.s. vanavond naar 5 Elementz release van Stattler & Walldorf van Engel en morgen de recensie van het album en de release  party!

0 reacties:

About Me

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers

Follow deprofessor1976 on Twitter