zondag 10 april 2011

Waar gaat dit heen?

Daar zit je dan met je goede gedrag. In de zon in de tuin met op de achtergrond 3FM. Tja en dan wil je zo graag een nieuw blogje schrijven. Maar waarover? Ja dat is een goede vraag, maar het antwoord daarop heb ik (nog) niet. Zoals gebruikelijk begin ik wat in het wilde weg te typen en niet veel later zit ik dan in een of andere anekdote of verhaal vast waarbij ik moet opletten niet te veel bloot te geven over mijn oud vrienden en kennissen. Geen idee wat ze nu doen maar wil ze in elk geval niet tegen het borst stuiten.

Je weet tegenwoordig maar nooit wat de consequenties van je gedrag kunnen zijn. Dat werd gisteren weer eens duidelijk gemaakt door die idioot in Alphen aan den Rijn. En anders wel door de mafkees die Hoogvliet wel een mooie locatie vond voor deel 2. En niet te vergeten de criminelen die er geen probleem van maken om een liquidatie uit te voeren voor een politiebureau. Nee tegenwoordig ben je nergens meer veilig.

En aangezien ik gewoon veilig over straat wil kunnen heb ik een paar maatregelen genomen. De DNA-kits zijn besteld, de verbinding met de centrale database van het Ministerie van Justitie is al gelegd en de bijhorende postbus is vanaf morgen beschikbaar. Nee mij kan straks niets meer gebeuren. Wie mij wil spreken of op wat voor manier dan ook denkt bij mij in de buurt te moeten komen gaat er aan geloven. Iedereen wordt gescreend. Nu alleen nog een manier om al mijzelf tegen al mijn online volgers en vinders te beschermen. Ik wil zelf natuurlijk wel gewoon mijn hyves, facebook, myspace en twitter kunnen gebruiken, maar dan wel safe. Hoe ik dat ga regelen zonder mijn profielen op privé te zetten? Ik heb nog geen idee, maar ik ga nog wel wat bedenken.

Dit is niet het enige wat ik nog te doen heb. Morgen komt de beveiligingsexpert bij me langs. Hij komt bekijken hoe er van mijn huis een heuse vesting valt te maken, maar ook hier wil ik niet dat je ook maar iets ziet van al het traliewerk, bewegingssensoren, deur- en raamverklikkers. Nee ze werken die zooi maar zo weg dat ik er niets van merk. Ik ben immers niet degene die zich opgesloten moet voelen.

Tja en wat zou nog meer helpen om mijn directe omgeving veilig te houden? Misschien een project met buurtwachten, maar dat mogen mijn buren dan mooi doen. Ik ga uiteraard niet zelf mijn leven wagen voor mijn spullen en die van de buren. En als je denkt dat je van mij een DNA-sample krijgt of eens mee mag kijken naar wat er in de database van Justitie zit, nou dan heb je mooi pech. Daar ga ik natuurlijk niet aan mee werken. Maar jullie natuurlijk wel.

Kijk en daar gaat het nou precies mis. We willen met z’n allen van alles, maar over de consequenties denken we niet na. Neem bijvoorbeeld eens de hoeveelheid ruimte die een mens nodig heeft om goed te functioneren. Heeft iemand een idee hoeveel ruimte wij werkelijk nodig hebben voor ons persoonlijke territorium? Ik ook niet, maar ik vrees dat het in de grotere dorpen en steden niet wordt gehaald. En wat je dan in de natuur ziet gebeuren is dat de dieren destructief gedrag gaan vertonen. Het worden kannibalen en slopers. Herkenbaar? Ja want ook mensen doen dit blijkbaar ook.

Nu rijst bij mij de vraag waarom dit nog niet eerder is onderzocht. Een antwoord wat waarschijnlijk gezocht moet worden in de top van het bedrijfsleven. Verplichte recreatieruimtes en bosgebieden leveren lang niet zoveel op als industrie, kantoren en woningen. Dus wederom een concessie die we gezamenlijk maken. Geld gaat voor totale veiligheid, maar dat zal ook wel niet gaan veranderen. De heren en dames die dat kunnen willen dat immers toch niet. Hoe kunnen ze anders de Hummer blijven rijden of het zwembad vullen?
 Ook deze problemen in onze samenleving zijn weer terug te herleiden tot geld. 

Dus willen we af van alle ellende zullen we terug moeten naar onze roots en niet langer meer consumeren dan dat deze planeet kan produceren, maar ik vrees dat uiteindelijk ondergang van de mensheid aan de mensheid zelf valt toe te schrijven. Ik ben alleen benieuwd welk wezen deze historische ontdekking gaat doen na ons uitsterven. Of komen we toch nog tot inkeer?

0 reacties:

About Me

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers

Follow deprofessor1976 on Twitter