donderdag 27 november 2014

2 weken 'vakantie'

Velen van jullie hebben al eens gelezen over mijn financiële situatie. Nu bereikte dat op 4 november een nieuw diepte punt. Doordat ik met mijn inkomen al moeite heb om mijn vaste lasten te voldoen zijn er rekeningen die niet direct betaald worden. Zo ook een aantal boetes. De overheid heeft hier echter geen begrip voor. Ondanks dat ik ze niet kan voldoen worden voor straf de boete bedragen verhoogt. Dit zou er voor moeten zorgen dat ik onder die druk bezwijk en ze eerder ga betalen. Tja als het kon zou ik dat natuurlijk doen, maar wat nou als je dat niet kan? Nou daar hebben ze wat op gevonden.

Woensdag stonden ze dus ineens voor mijn deur, 2 agenten. Of ik even snel wat spullen wilde pakken en met ze mee wilde gaan. Voor mijn openstaande boetes moest ik nl 2 weken gaan zitten. Nee niet om het boete bedrag in te lossen, maar als straf voor het niet betalen. Een dwangmaatregel om er voor te zorgen dat ik alsnog de openstaande bedragen op zou gaan hoesten, zodat ik onder de straf uit kon komen. Helaas het geld is er niet dus voor mij was er geen andere keuze dan om wat spullen in een tas te gooien en met ze mee te gaan.

Ik werd naar een detentie centrum op Schiphol gebracht. Hier is een hele vleugel ingericht en vrijgemaakt voor mensen met openstaande boetes. Bijna alleen maar mensen die het financieel niet breed hebben en simpelweg het geld niet hebben om de boetes te betalen. Onder hen dus ook mensen die gewoon aan het werk zijn en een gezin hebben. Mensen die dus door deze extra straf ineens ook hun baan kwijt raken, gezinnen die tijdelijk uit elkaar worden gerukt. Waarom? Omdat er straffen opgelegd worden die voor hen simpelweg onbetaalbaar zijn, maar waar is het goed voor?

Nou in mijn geval schiet het helemaal niets op. Ik heb voor 1500 euro aan boetes 14 dagen vastgezeten en heb nu 6 weken de tijd gekregen om deze te voldoen. Net in de periode dat ik vast heb gezeten heb ik een financiële meevaller gehad en zijn deze nu wel te betalen, maar wat als je dat niet hebt? Nou dan word je na +/- 6 weken gewoon weer voor 2 weken opgesloten als een crimineel zonder dat je er iets mee opschiet.

Het is logisch dat je je straf moet ondergaan. Maar in mijn geval is mijn straf al 3 keer zo hoog geworden dan de oorspronkelijke sanctie, omdat ik de middelen niet had om ze te voldoen. En een regeling treffen met het CJIB is onmogelijk. En als klap op de vuurpijl dan nog deze extra straf er boven op. Een straf die de gemeenschap € 200 per dag kost. Dus zonder dat het effect heeft gehad heeft de staat € 2.800 in mijn detentie geïnvesteerd. € 2.800 in een tijd van bezuinigingen, geld dat besteed had kunnen worden aan andere zaken, maar nu hoognodig gebruikt moest worden om een bedrag van € 1.500 binnen te halen.

Nu denken een hoop mensen dat dit wel is op te lossen door gebruik te maken van de schuldsanering, maar die vergissen zich. Om in aanmerking te komen voor de schuldsanering mogen er nl geen boetes openstaan. Aangezien de extra straffen, het moeten zitten in detentie, er voor zorgen dat mensen hun baan niet behouden zit er voor een deel van deze mensen nog maar 1 ding op. De criminaliteit in. Niet omdat ze willen, maar omdat ze geen keuze hebben.

Wanneer boetes niet betaald worden kan justitie het geld beter besteden door te laten kijken waarom dat het geval is en zorgen dat er begeleiding bij de mensen komt. Nu laten ze de boel oplopen tot onmogelijke hoogtes en denken ze met dwang problemen op te lossen terwijl ze juist meer problemen creëren, maar problemen oplossen is niet de sterkste kant van deze regering.

2 reacties:

Anoniem zei

Heftig!

Lady Dragonskiss zei

tjonge, ik wist dus niet dat je in de penarie zat. "grappig" ik die op dezelfde dag geboren is zit daar ook in. Kijk dus nu 100x op mijn kilometer teller om maar geen boete te krijgen, check mijn parkeren app heel vaak of mijn tijd per ongeluk toch niet versteken is. slaat geel uit als die blauwe envelop op de mat valt. ik moet wel want ik EN mijn man zijn al zeker een jaar werkeloos.en dat met 2 jonge kinderen....sterkte !

About Me

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers

Follow deprofessor1976 on Twitter