donderdag 14 april 2011

Secret show Chrisette Michele @ 5 Elementz

Dat ik vanmorgen wakker werd had ik het idee dat ik wel een heel vreemde droom had gehad. Hoe was het mogelijk? Ik zal het proberen uit te leggen. Maar op het moment dat ik mijn beeldscherm bekeek realiseerde ik mij dat het geen droom was. Ik had het echt meegemaakt!

Het is woensdagochtend 13 april 2011. Zoals gebruikelijk duik ik nog even achter mijn pc, eventjes alle tweets van de afgelopen nacht checken. En ga gewoon naar mijn werk. Dan komt er een bericht binnen van @5_elementz, hip hop lifestyle winkel in Amsterdam,





Het heeft mijn aandacht te pakken dus ik reageer erop net als @Engelland2011. Ik zit ondertussen aan wat namen uit Nederland te denken. En gok op een Brainpower o.i.d.,maar niet veel later komt het volgende bericht binnen.




Haar naam ken ik niet, maar doordat ik zie met wie ze heeft samen gewerkt ga ik het meteen checken. Het eerste wat ik van haar luister is dit:

Ik ben dus meteen verkocht en antwoord dat ik erbij ben. Niet veel later krijg ik bericht terug. Ik moet haar een berichtje sturen dat ik kom. Meld mij netjes aan en niet veel later heb ik een nieuwe volgster:





WTF, grammy award! Dat had ik dus nog niet eens gezien. Maar even later volgt er een bericht dat ze mensen voor de gastenlijst. Niet meer dan 75 plekken zijn er beschikbaar en aanmelden kan enkelt via twitter. Ik kan er dus min of meer vanuit gaan dat ik er bij ben, maar toch blijf ik de rest van de dag wat gespannen wachten op het verlossende bericht. Nog voordat ik antwoord heb vertrek ik richting Amsterdam. Haal daar nog even snel wat te eten en terwijl ik richting 5 Elementz, Nieuwezijds voorburgwal 44 , loop krijg ik een DM binnen:





Ik heb er zin in. Ondertussen ben ik me wel af gaan vragen hoe Jason dit voor elkaar heeft gekregen en buiten voor de deur krijg ik het verlossende antwoord. Hij kende haar dus ook niet en heeft haar dus als normale klant behandelt terwijl ze in de winkel was. Heeft haar nog de kelder laten zien waar geregeld optredens worden gegeven. Als ze weg is belt ze hem met de vraag of hij wist wie ze was. In alle eerlijkheid antwoord hij nee. Hij moest haar volledige naam maar eens opzoeken op Google. Wat hij dus meteen doet. Hij checkt haar twitter ruim 180.000 volgers, bekijkt haar site en leest grammy, NAS, Jay-Z luisterd op youtube en belt haar dus terug en zij komt met het idee voor een secret show aan zetten. Geluid en DJ worden de volgende dag geregeld en niet veel later vliegen dus de tweets de deur uit.

Als de deur open gaat loop ik naar beneden. Achter de bar zie ik dri3man staan, zeg hem even gedag en sta weer eens wat met hem te ouwe hoeren en dollen. Heel even leen ik de uitspraak van @google4ever "Mijn favoriete kleur onder de tien is woensdag" 3 antwoord daarop dat dat toevallig is, want die van hem is donderdag. Zijn favoriete kleur van de regenboog boven de 25 is trouwens A, omdat het uiteindelijk daar allemaal mee begint. Tja en die van mij is Z, want dat is gewoon het einde, letterlijk en figuurlijk. Niet veel later begint dan het eerste voorprogramma wat Jason heeft weten te regelen, Miss Sarah-Jane (@SarahJaneMusiq) en Mano Yeah(@ManoYeah) die haar begeleide op toetsen. Wederom moet ik me schamen, want ik kende het niet.


Ze stapt het podium op en begint te zingen, de haren op mijn armen stonden recht overeind. Wat een geluid. De nummers vliegen voorbij. Ik tel ze niet eens, maar sta continue te genieten en ook de tweede dame, damn, wederom kippenvel. Zo gaaf, ik had het idee dat het niet meer beter kon worden. Ik had het dus helemaal fout. Beide dames waren goed zo niet zeer goed, maar wat Chrisette liet horen was waanzinnig. Vraag me niet naar de titels, maar neem van mij aan dat het youtube-filmpje mij nu tegenvalt, ook al bezorgt het mij kippenvel.


Tussendoor stopte ze heel even om vragen uit het publiek te beantwoorden, maar die bleken er niet te zijn, wel het verzoek om happy birthday te zingen wat ze dan ook deed. Om daarna weer gewoon verder te gaan met haar show. 


Nou ben ik zelf iemand die het meest houdt van het oude ruige hip-hop werk en dan met name de rap. Met een goede freestyle doe je mij dan ook echt een plezier. Op het moment dat ze dus ook een rijtje mensen naast haar neerzette en uit de vrije hand over hen begon te zingen kon mijn avond helemaal niet meer stuk. Ik zweefde door de ruimte, puur op adrenaline die deze dame los had weten te maken. Na afloop ben ik dan ook nog heel even blijven hangen, waarbij Chrisette, Sarah-Jane en Correy ook nog even de tijd namen voor de aanwezigen. Super cool. Ik heb vernomen dat er ook nog iets op haar website komt te staan over dit bijzondere optreden en ik raad je aan om die op zeker eens te bekijken.



Mij werd gisteren trouwens duidelijk waarom ik onder de hip hop "opa's" (de oude mannen in het vak) mijn bijnaam de professor ook gewoon gebruiken. Volgens hun ben ik afgestuurd op het onderwerp NL Hip Hop/Nederhop, maar dat leg ik wel een andere keer uit, want dat wordt een verhaal apart. Houd verder 5 Elementz op Twitter in de gaten, want ik heb het idee dat dit nog maar het begin is van heel veel mooie dingen die daar gaan gebeuren. o.a. Queenzday: Beer Hip Hop & Pancakes!

0 reacties:

About Me

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers

Follow deprofessor1976 on Twitter