woensdag 20 april 2011

Het bouwen van bruggen met letters

Ik hoor jullie al denken: het bouwen van een brug met letters? Ja echt ook dat kan. Maar laat ik eerst eens beginnen te vertellen wat nou het doel van een brug is. Een brug is bedoeld om makkelijker een kloof te overbruggen.

Nou bestaat het bouwen van een brug uit verschillende fases, maar eigenlijk is er maar 1 fase warbij de bruggenbouwer echt actief is. De daadwerkelijk bouw van de brug. Dat dit ook meteen het meest lastige deel van zo'n project is weet bijna iedereen. Maar wat niemand zich zal realiseren is dat juist de bruggenbouwer  over zeer goede communicatieve vaardigheden moet beschikken. De rol van de bruggenbouwer moet je dan ook niet onderschatten. Juist hij moet er voor zorgen dat 2 teams, die elk aan een kant van de kloof staan, samen de kloof dichten.

Maar hoe dicht je kloven met letters? Nou ook dat zien en horen we wel vaker gebeuren. En daar komt dan ook de uitdrukking een bruggetje slaan bij kijken. Deze wordt eigenlijk nog het meest gebruikt door presentatoren op radio en tv, maar ook op een festival ontkom je er tegenwoordig niet aan. Maar die bruggen zijn vaak niet zo heel bijzonder aangezien alle partijen elkaar al kennen.

Op Facebook, Myspace, Hyves en Twitter zijn het vaak de gemeenschappelijke interesses die zorgen dat mensen zelf de brug slaan. Maar ook daar tref je echte bruggenbouwers aan. Mensen die op Twitter de moeite nemen om op folowing friday (#ff) mensen te promoten op basis van interesses of die in een gesprek regelmatig de moeite nemen om ook anderen erin te betrekken. En op deze manier de kloof tussen hun vrienden dichten.

Maar ook dit is weer een bruggetje om jullie te kunnen vertellen dat ik gisteren ben bevorderd tot bruggenbouwer op Twitter. Ik heb sinds afgelopen vrijdag steeds wat volgers van mij kennis met elkaar laten maken. Maar dan met name 1 volger. Deze volger ken ik zelf dan ook het beste en dat maakt het wel wat makkelijker om bruggetjes te maken. Het heeft er in elk geval toe geleid dat er wordt gesproken over meetings, maar ook in discussies en respect wordt er flink gedeeld. Het is dan ook mooi om te zien dat ik mensen gelijk moet geven voor hun uitspraken. Ik leer inderdaad snel.

Want dit is waar het op Twitter om draait. Zorgen dat je links legt. Maar eigenlijk wordt het belangrijkste ervan vergeten. Zit er niet omdat het moet, maar zorg ervoor dat je geniet doordat je er zit. Alleen zo groeit jouw eigen netwerk en blijf je er met plezier aan werken. Al zeg ik het zelf, ik vind dat ik het niet slecht doe voor iemand die nog maar 3 weken echt aan het twitteren is.

Zo zie je maar weer hoeveel verschillende bruggen je met een paar letters kunt maken. Dat is nou het mooie van taal. Spelen met de woorden en zinnen kan er voor zorgen dat de leukste dingen ontstaan. Hele pagina's vol zijn er op die manier ontstaan, boeken vol. En met al die boeken zou je natuurlijk weer een fantastische brug kunnen bouwen.

0 reacties:

About Me

Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers

Follow deprofessor1976 on Twitter